Czwartek, 2 maja 2024

Co należy wziąć pod uwagę przy wygłuszaniu biura?

7 kwietnia 2023

Hałas w miejscu pracy może powodować u pracowników utratę koncentracji i prowadzić do frustracji, zmniejszenia wydajności, a nawet irytacji. Aby skutecznie z nim walczyć nie wystarczy po prostu usunąć źródła hałasu. Potrzebne są specjalne rozwiązania, które poprawią akustykę w pomieszczeniu. Profesjonalne rozwiązania akustyczne dla biur mogą rozwiązać te problemy. Ekrany, przegrody i kabiny wygłuszające powinny być stałym elementem każdego nowoczesnego biura.

Jak wygłuszyć całe pomieszczenie?

Kartony po jajkach były kiedyś pierwszą rzeczą, która przychodziła na myśl przy wygłuszaniu pomieszczeń, zwłaszcza tych, w których przebywali amatorzy lub nastolatkowie grający na perkusji. Nowoczesne rozwiązania pozwalają na wygłuszenie pomieszczeń w sposób zarówno estetyczny, jak i skuteczny. Rozwiązania te mogą być stosowane zarówno w mieszkaniach, jak i w pomieszczeniach biurowych. Wygłuszanie pomieszczeń jest szczególnie ważne w biurach, ponieważ dopuszczalny poziom hałasu jest regulowany przez przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. W wielu przypadkach do poprawy warunków panujących w biurze wystarczą proste i stosunkowo tanie rozwiązania.

Hałas w biurze

Maksymalny poziom hałasu, który jest dopuszczalny podczas pracy przy stanowisku komputerowym nie powinien być większy niż 55 dB. Hałasu biurowego nie należy lekceważyć. To prawda, że odgłosy maszyn i hal produkcyjnych są głośniejsze. Biura nie zawsze są ciche. Przyczynia się do tego klekot klawiatur, szum rozmów, pogłos w biurze, warkot drukarek i urządzeń biurowych. Trudno jest się skoncentrować, a tym bardziej wydajnie pracować, gdy nie można nawet zebrać myśli. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy określają dopuszczalny poziom hałasu w biurze. Przekroczenie tego limitu może skutkować wysoką grzywną dla pracodawcy. Ważne jest, aby zmierzyć poziom hałasu w biurze. Pozwoli to na opracowanie projektu izolacji akustycznej, który będzie skuteczny. Nie jest konieczne przeprowadzanie całkowitego remontu biura. W wielu przypadkach wystarczy zastosować nowoczesne rozwiązania, takie jak ściany akustyczne czy kabiny.

Biura typu open space to już inna sprawa. Hałasy rozchodzą się w nich inaczej. W biurze otwartym będzie dużo więcej pogłosu niż zwykle ze względu na brak ścian działowych i dużych powierzchni tynku. Biura otwarte są również bardziej zatłoczone niż biura tradycyjne. Wyobraź sobie trzydziestu pracowników przeprowadzających rozmowy z klientami podczas drukowania umowy. Jeśli wszyscy znajdują się w jednym pomieszczeniu, to zorganizowanie osobnych stanowisk pracy niewiele pomoże. Wystarczy tak zaplanować przestrzeń, aby w newralgicznych punktach umieścić dźwiękochłonne przegrody lub stworzyć osobną, wyciszoną strefę, w której pracownicy będą prowadzić długie rozmowy telefoniczne.

Które pomieszczenia w biurze należy wygłuszyć, aby zmniejszyć hałas?

Wygłuszanie biura bez uprzedniego stworzenia planu często będzie skutkowało niższym poziomem efektywności. Zanim zaczniesz, porozmawiaj ze swoimi pracownikami. Będą oni wiedzieli, co ich denerwuje w pracy i gdzie jest największy hałas. Te informacje warto uzupełnić o dane z pomiaru hałasu w biurze. W ten sposób uzyskasz pełniejszy obraz sytuacji. Akustyka biura może się różnić w zależności od wielkości i układu pomieszczenia. Jeśli nie masz doświadczenia w aranżacji przestrzeni biurowej, najlepiej zatrudnić profesjonalistów, którzy specjalizują się w usługach akustycznych. Dzięki temu będziesz mógł stworzyć projekt dostosowany do potrzeb Twojego biura.

Wygłuszenie całego biura może być kosztowne, zwłaszcza jeśli jest to układ otwarty. W takim przypadku należy skupić się na obszarach, które generują hałas. Dobrym pomysłem jest, aby sala konferencyjna była dźwiękochłonna. Jest to bowiem miejsce, w którym często toczą się ożywione rozmowy. Hałas z sali nie będzie docierał do innych pracowników, a dźwięki z innych obszarów biura nie będą w niej słyszalne. Kabiny akustyczne są alternatywą dla wygłuszenia pomieszczenia. Mogą one zastąpić salę konferencyjną oraz służyć do prowadzenia dłuższych rozmów telefonicznych. Mogą też stworzyć cichą strefę dla pracowników pracujących nad ważnym projektem. Nie zapomnij o wygłuszeniu strefy socjalnej lub pokoju relaksacyjnego. Ważne jest, aby wygłuszyć miejsca, w których pracownicy prowadzą swobodne rozmowy, ponieważ ich dźwięki mogą być słyszalne w biurze.

Odizoluj obszary biurowe

Świetnym pomysłem jest stworzenie w otwartym miejscu pracy stref, które są oddzielone ze względu na przeznaczenie i mają różne poziomy hałasu. Dobrym pomysłem jest stworzenie w otwartym biurze oddzielnych stref dla pracowników, którzy pracują nad tym samym projektem. Dzięki temu drobne rozmowy nie będą rozpraszać współpracowników. Stojące ściany akustyczne nie tylko zapobiegają pogłosowi, ale także dzielą biuro na mniejsze obszary. Przegrody akustyczne są nie tylko funkcjonalne, ale również atrakcyjne ze względu na nowoczesny design i materiały pochłaniające dźwięk.

Aby jeszcze bardziej odizolować obszary biurowe, należy wyznaczyć określone strefy, w których pracownicy mogą prowadzić rozmowy telefoniczne lub wideo bez zakłóceń dla klientów lub klientów. Kabiny akustyczne to proste, ale skuteczne rozwiązanie.