Niedziela, 15 grudnia 2024

Jak zaprojektować nowoczesne biuro po COVID-19 - Trendy w projektowaniu biur

26 kwietnia 2023

Koronawirus zmienił naszą rzeczywistość. Podczas blokady niektóre firmy przeszły na tryb pracy zdalnej. W większości organizacji nie ma możliwości kontynuowania pracy w ten sposób, mimo wielu korzyści. Teraz, gdy sytuacja jest już nieco ustabilizowana, można bezpiecznie wrócić do pracy. O czym należy pamiętać, aby biuro działało jak najsprawniej? Jak powinno wyglądać bezpieczne biuro po COVID-19? Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady.

Powrót do pracy po wybuchu epidemii to nowa rzeczywistość zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy

Koronawirus nie jest całkowicie opanowany. Na całym świecie, nawet w Polsce, pojawiają się nowe przypadki. Jeśli nic się nie zmieni, prace nad szczepionką przeciwko koronawirusom będą trwały co najmniej do początku 2021 roku. Musimy się dostosować do nowych warunków pracy, a dokładniej do tzw. reżimu sanitarnego. Ma to na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa oraz zwiększenie bezpieczeństwa zarówno pracowników, jak i przechodniów.

Aby dostosować się do nowych wymagań, trzeba podjąć działania w dwóch obszarach:

  1. Zachowania pracowników - chodzi tu przede wszystkim o zachowanie dystansu społecznego, a także o zasady związane z dezynfekcją.
  2. Organizacja warunków pracy, w tym postpandemiczne ustalenia dotyczące biur.

Jak widać, zarówno pracownik, jak i pracodawca są odpowiedzialni za zapewnienie przestrzegania reżimu sanitarnego.

Co zmieni się między Office Design a COVID-19?

Celem przygotowania biura na powrót pracowników jest reorganizacja przestrzeni w celu zachowania dystansu społecznego. Jest to podstawa bezpieczeństwa. Zgodnie z zaleceniami GIS i Ministerstwa Zdrowia, odległość między stanowiskami zajmowanymi przez pracowników powinna wynosić co najmniej 1,5 metra.

Jak osiągnąć takie odległości, gdy poszczególne stanowiska znajdują się blisko siebie w otwartej przestrzeni? Należy pomyśleć o przearanżowaniu biurek pracowniczych, pozwalając im być dalej od siebie z zachowaniem niezbędnych odstępów. Można również rozważyć:

  • Zainstalowanie dodatkowych paneli ochronnych, np. z plexi.
  • Tkaniny antybakteryjne są dobrą opcją dla mebli biurowych, ale nie mają najlepszych właściwości akustycznych. Nie będą one wygłuszać biura.

Problem może pojawić się również w sytuacji, gdy po ustawieniu szerszych niż dotychczas biurek przestrzeń jest ograniczona. W takim przypadku możliwe są dwa rozwiązania. Pierwszym rozwiązaniem jest zmuszenie członków zespołu do noszenia masek. Nie jest to wymagane, jeśli między pracownikami jest zachowana minimalna odległość. Nie obsługują oni klientów, a odległość między nimi jest mniejsza niż 1,5 metra. Drugim krokiem jest reorganizacja pracy.

Jakie środki ostrożności należy podjąć w biurze w przypadku wybuchu pandemii?

Jak podano wyżej, jeśli między stanowiskami pracy jest odpowiednia odległość, a pracownik nie obsługuje klientów, to nie ma konieczności zakładania maski ochronnej. Należy pamiętać, że istnieją inne środki ochronne, które można zastosować.

Ważne jest, aby w biurze zainstalować dozowniki z płynem dezynfekującym, aby pracownicy mogli w razie potrzeby umyć ręce. Warto rozważyć zastosowanie lamp UV do sterylizacji powietrza przepływającego przez biuro. W końcu wirus rozprzestrzenia się drogą kropelkową.

Jak zreorganizować pracę biura po pandemii?

Jeśli nie możesz zapewnić swojemu zespołowi odległości 1,5 metra między wszystkimi stanowiskami pracy w tym samym czasie, powinieneś rozważyć reorganizację i zastosowanie bardziej elastycznych metod realizacji zadań roboczych.

Takie rozwiązania, na przykład:

  • Praca w systemie wielozmianowym, np. poprzez podział zespołu na mniejsze grupy i przydzielenie każdej innego czasu pracy.
  • Częściowe odejście od trybu zdalnego - na przykład pracownicy tylko część czasu spędzają w biurze, a część obowiązków wykonują poza nim.
  • Wprowadzić interwały i modele pracy: jeden tydzień w biurze, jeden zdalnie.

Zgodnie z zaleceniami GIS, warto też zminimalizować wszelkie ryzyko tworzenia dużych grup ludzi. Oznacza to, że:

  • Ograniczenie wykorzystania przestrzeni społecznej
  • Wideokonferencje są preferowane w stosunku do spotkań twarzą w twarz.

Kabiny akustyczne w biurze stanowią bezpieczną przestrzeń zarówno dla pracowników, jak i gości.

Nawet jeśli otwarte biuro jest przystosowane do pracy zgodnie z nowymi przepisami sanitarnymi, może to nie wystarczyć. Na tak dużej powierzchni problemem może być hałas, który może przeszkadzać w koncentracji i poufnych rozmowach. Nowoczesne pomieszczenie akustyczne to dobry pomysł, nawet podczas pandemii.

Jest to niewielkie, ale wygodne pomieszczenie, które jest odizolowane od dźwięków. Można wykorzystać tę przestrzeń do prowadzenia prywatnych telekonferencji, czy kameralnych spotkań.

Dźwiękoszczelna kabina akustyczna - idealna do użytku indywidualnego

Małe biuro dźwiękoszczelne to świetne miejsce do pracy w pojedynkę. Taka przestrzeń jest prywatna i nie narazi osoby na kontakt z innymi członkami zespołu. Może ona zdjąć maskę i bez obaw skupić się na swoich zadaniach.

Sprawdź kabiny akustyczne, które są dostępne w naszej stałej ofercie.

Wielofunkcyjne kabiny akustyczne - wygodne miejsce spotkań

Dźwiękoszczelne biuro to opcja wielofunkcyjna. Każda kabina dostarczona przez Contrato zawiera:

  • Wentylację z czujnikiem ruchu
  • Gniazdo elektryczne i porty USB
  • Siedzenia - również tapicerowane w tkaninach antybakteryjnych
  • Stół, który idealnie nadaje się do pracy biurowej.
  • Drzwi wykonane ze szkła hartowanego.

Kabina może być również wykorzystywana jako mała sala konferencyjna lub bezpieczna, odizolowana przestrzeń do pracy dla osób indywidualnych.

Przygotuj swoje sale konferencyjne do prowadzenia wideokonferencji i rozmów wideo

Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach, które Contrato może zapewnić, aby Twoje biuro było bezpieczne po COVID-19. Nasi eksperci są do dyspozycji, aby Ci pomóc!