Czwartek, 21 listopada 2024
Zanieczyszczenie hałasem jest tak samo szkodliwe dla zdrowia jak zanieczyszczenie powietrza. Hałas jest początkowo niezauważalny, ale jest silnie odczuwalny i pozostawia ślady na ciele. Ten w biurze nie jest szkodliwy dla słuchu czy zdrowia psychicznego, ale może wyrządzić wiele szkód. Ważne jest, aby pracownicy byli przed nim odpowiednio chronieni.
Migrena, zaburzenia koncentracji, nadpobudliwość lub apatia, a nawet agresja to objawy stresu. To tylko niewielka lista rzeczy, które mogą powodować "niepohamowany hałas" w biurze. Jakie są standardy firmy i co można zrobić, gdy nie są one przestrzegane?
Dopuszczalny poziom hałasu w pomieszczeniach biurowych wynosi od 55 do 65 decybeli. Należy wyjaśnić, że jest to maksymalny dopuszczalny poziom hałasu w biurze, a nie sytuacja idealna. Przykładowo, Polska Norma PN-01307:1994 określa maksymalny poziom hałasu na 55 decybeli dla biur wykorzystywanych do prac koncepcyjnych, analiz danych itp. oraz 65 decybeli dla sekretariatów.
Zgodnie z praktyką, pracownicy wykonujący zadania wymagające wysokiego poziomu uwagi powinni mieć zapewniony komfort akustyczny w pracy na poziomie 35-40 decybeli lub nawet niższym. Dla porównania, szept lub delikatny szelest wiatru to około 10-20 decybeli. Tykanie zegara w pomieszczeniu może wynosić 20-30 decybeli. Normalna rozmowa to 40-50 decybeli. Odkurzacz to 60 decybeli.
Czy znasz zasady organizacji pracy w miejscu pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy?
Co powoduje hałas w miejscu pracy?
Hałas w biurze jest generowany głównie przez pracowników, którzy rozmawiają ze sobą, wykonują i odbierają połączenia telefoniczne, prowadzą wideokonferencje i przemieszczają się. Do tego dochodzą dźwięki komputerów, drukarek, klimatyzacji w biurach i innych urządzeń.
Niektóre elementy akustyki biurowej powinny zostać wyeliminowane, podczas gdy inne wymagają jedynie ograniczenia.
Poziom hałasu w biurze może wynosić nawet 55-60 decybeli. To wystarczy, by zniechęcić pracowników do podejmowania trudnych zadań wymagających wysiłku umysłowego. Nie muszą być świadomi. Czują się zmęczeni, rozdrażnieni i rozkojarzeni. Czasami są nadpobudliwi, agresywni, a czasami apatyczni. Cierpią również na bóle głowy ....
Ale to nie wszystko! Osoby zestresowane są bardziej narażone na rozwój nerwic, choroby wrzodowej lub nadciśnienia. Zdrowie psychiczne i fizyczne danej osoby jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do jej niezdolności do bycia kreatywnym i wydajnym w pracy.
Wygłuszenie biura to nie wszystko. Pracownicy dzielący biuro powinni również ustalić zasady i ich przestrzegać. Chodzi o szanowanie współpracowników i okazywanie im empatii.
Głośne rozmawianie przez telefon o sprawach niezwiązanych z pracą, słuchanie muzyki bez słuchawek, osobiste ingerencje, które tworzą dźwięki irytujące innych (takie jak stukanie w biurko), a nawet głośny śmiech i napadowy kaszel... mogą negatywnie wpłynąć na komfort pracy w takim środowisku.
Dobrze zaprojektowane, komfortowe akustycznie biuro zapobiega problemom związanym ze słabą koncentracją i złym samopoczuciem. Zła atmosfera akustyczna w miejscu pracy może powodować spadek efektywności nawet o 15 procent.
Jedna trzecia profesjonalistów "zabiera pracę do domu" z powodu hałasu i niemożności skupienia się w pracy. Wszystko to (bezpośrednio lub pośrednio) wpływa na rentowność i produktywność firmy. Dlatego oczywiste jest, że zapewnienie odpowiedniego komfortu akustycznego w biurze przyniesie korzyści firmie. Czas stracony przez pracowników można odzyskać, wprowadzając izolację akustyczną ścian i inne rozwiązania redukujące decybele.
Ważne jest, aby zapewnić gościom ciche miejsce do prowadzenia rozmów telefonicznych, a nawet pracy w recepcji. Pomoże to zredukować hałas. W takiej sytuacji idealnie sprawdzi się budka biurowa, taka jak Hush Phone, zaciszna lub osłonięta. Zapewnia ona odrobinę spokoju i prywatności, komfortowe miejsca, które są zaaranżowane przy użyciu mebli Packman lub Chillout.
Podpowiadamy, jak wybrać ladę recepcyjną
Zdjęcia: Katarzyna Seliga Wroblewska i Marcin Wroblewski/ Fotomohito Klient: Kinnarps Fotomohito. Sofy i fotele Chillout świetnie sprawdzają się w recepcji. Są wielofunkcyjne, dzięki czemu można szybko zmienić wystrój w zależności od tego, co jest w danym momencie potrzebne.
Te same produkty nadają się również do biur typu open space. Mogą być używane do tłumienia niepożądanych hałasów, a także do reorganizacji i aranżacji wnętrza, jeśli zajdzie taka potrzeba, oraz do zapewnienia pracownikom odrobiny prywatności.
Mogą być używane jako sposób na tworzenie różnych stref, takich jak boksy lub oddzielne strefy, na dużej przestrzeni. Te ściany akustyczne są również doskonałym dodatkiem do każdego wystroju wnętrza i/lub jeśli potrzebujesz akcentu kolorystycznego.
Dowiedz się, jak wygłuszyć otwartą przestrzeń.
Mogą być używane do tworzenia boksów, oddzielnych stref o różnym charakterze na dużej przestrzeni itp. Mogą być używane do tworzenia boksów, różnych stref o różnym charakterze na dużej przestrzeni itp. Te akustyczne ścianki są również świetnym designerskim dodatkiem do każdego wystroju wnętrza i/lub jeśli potrzebujesz akcentu kolorystycznego.
Projektując przyjazną akustycznie przestrzeń do pracy, należy wziąć pod uwagę hałas generowany przez systemy wentylacyjne. Ciche klimatyzatory są bardzo ważne, wbrew pozorom. Hałas jest monotonny i mniej przeszkadzający niż odizolowany, niespodziewany dźwięk słyszany w otwartej przestrzeni. Jednak 8 godzin takiego tła może przyprawić o ból głowy. Nowoczesne urządzenia są wydajne, niemal bezgłośne i emitują dźwięk wewnątrz pomieszczenia na poziomie do 35 decybeli lub nawet 20 decybeli w zależności od trybu pracy. Głośniejsze rozwiązania nie mają sensu.