Czwartek, 21 listopada 2024

Komfort w miejscu pracy. Jak zadbać o dobre samopoczucie pracowników?

30 kwietnia 2023

Dobrostan pracownika to wciąż stosunkowo mało znany obszar dla wielu firm, pomimo jego popularności w ostatnim czasie. Pandemia sprawiła, że ludzie są zmęczeni pracą w biurach, co utrudnia zmianę modelu pracy z biura hybrydowego z powrotem na pełne biuro. To wyzwanie rodzi wiele pytań o to, jak zadbać o komfort pracowników biurowych.

Liczne badania i nasze obserwacje potwierdzają, jak ważne jest zapewnienie pracownikom dobrego samopoczucia w pracy. Z raportu "HR Sentiment Report" Future Workplace wynika, że blisko 70% specjalistów i ekspertów HR umieszcza zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników na szczycie swojej listy priorytetów. Warto pamiętać, że szeroko rozumiany dobrostan przekłada się na produktywność, kreatywność i morale pracowników.

Ważne jest, aby zacząć od definicji dobrostanu. Międzynarodowa Organizacja Pracy określa go jako pojęcie, które odnosi się do wszystkich aspektów życia zawodowego. W jego skład wchodzi np. bezpieczeństwo pracowników czy atmosfera w firmie.

Dlaczego dobrostan pracowników jest tak ważny?

Analiza potrzeb i przewidywanie wyników jest podstawą do opracowania i wdrożenia działań, które wpływają na dobre samopoczucie zespołu. W proces ten muszą być zaangażowani również pracownicy, a nie tylko osoby zarządzające zespołem. Podczas analizy tego obszaru ważne jest pytanie o źródło problemu oraz proste pytanie, co można zmienić lub poprawić w działaniach firmy, aby zapewnić pełen komfort pracy.

Możemy spodziewać się wzrostu wydajności i efektywności zespołu, a także zauważalnej poprawy motywacji pracowników. Wzrost zaufania pracowników, poprawa atmosfery oraz zwiększenie lojalności wobec marki to pożądane efekty. Ostatni punkt jest szczególnie ważny, gdyż pozwoli nam zatrzymać najlepszych pracowników na dłużej i zmniejszyć rotację. Obecne warunki rynkowe, które utrudniają pozyskanie utalentowanych pracowników, podkreślają znaczenie tworzenia przyjaznego środowiska pracy.

Biuro powinno zapewnić pracownikom komfortowe warunki pracy.

Jednym z najważniejszych elementów zapewniających dobre samopoczucie pracowników jest dobrze zaplanowane, zaaranżowane i wyposażone w odpowiednie udogodnienia miejsce pracy. Zwiększa to również ich komfort, gdy po zakończeniu pracy w home office wracają do siedziby firmy. Duża liczba pracowników preferuje pracę w biurze. Według badań przeprowadzonych w ostatnich miesiącach około 40% pracowników, którzy pracują zdalnie, odczuwa zmęczenie i ma problem z utrzymaniem równowagi między pracą a życiem. Najczęściej jako przyczyny zmęczenia pracownicy podają niemożność śledzenia swoich godzin pracy oraz brak interakcji między współpracownikami.

Ergonomia stanowiska pracy

Na pierwszy plan wysuwa się praca przy komputerze i wszystkie związane z nią aspekty. Jak powinno wyglądać biuro?

  • Biurko to główny mebel w przestrzeni. Powinno być na tyle duże, aby pracownik mógł na nim umieścić wszystkie potrzebne do pracy sprzęty.
  • Krzesła powinny mieć regulowaną wysokość siedziska i oparcia. Idealne ustawienie to około 50 cm nad podłogą. Czasami pracodawcy inwestują w dodatkowe podparcie pleców: podkładkę, która zapewnia pracownikowi prawidłową pozycję siedzącą.
  • Ergonomia komputerowa mówi, że monitor powinien być ustawiony w odległości 40-70 cm. Zgodnie z przepisami kąt, pod jakim obserwujemy to, co dzieje się na ekranie, powinien wynosić od 20 do 50 stopni.

Ergonomia miejsca pracy

Miejsce pracy powinno być wyposażone w szereg elementów:

  • Rolety na oknach mogą chronić oczy przed nadmiernym nasłonecznieniem, które może przeszkadzać w pracy.
  • Podczas pracy pomieszczenie powinno być oświetlone zarówno światłem sztucznym, jak i naturalnym.
  • Zbyt niskie temperatury mogą być niebezpieczne zarówno zimą, jak i latem. Dopuszczalne są temperatury do 18 stopni Celsjusza. Pomieszczenie powinno być również odpowiednio wentylowane, można zainstalować klimatyzację.
  • Pracodawcy powinni wydzielić w budynku minimum trzynaście metrów kwadratowych dla każdego pracownika